Amigo Fakta

Amigo A�r idag ett av de A�ldsta, fortfarande aktiva, oberoende musikbolagen i vA�rlden. Bolaget A�r en del av Cosmos Music, som idag sitter pA? den stA�rsta indiekatalogen av masterinspelningar i hela Norden. Amigo A�r dessutom det enda svenska skivbolag argumentative essay conclusion example som har fA?tt en Grammis i kategorin A�rets Hederspris. Detta skedde A?r 1999.

HA�r nedan fA�ljer en komprimerad version av bolagets historia frA?n dess fA�delse till idag:

1966 – Skivbolaget och musikfA�rlaget Amigo startas i Stockholm av brA�derna Per-Anders och Jan Boquist.

FA�rsta utgivningen A�r albumet “NA?nstans NA?ngA?ng” med gruppen Country Four.

Inom kort utvidgas verksamheten till att A�ven omfatta utgivningar av utlA�ndska bolags repertoar pA? licens.

I bA�rjan av 70-talet startar Amigo en egen distributionsverksamhet och man tar sig an A�n fler labels att representera. SA?vA�l antal anstA�llda som omsA�ttning vA�xer och A�verskottet A?terinvesteras i egna Amigo-produktioner.

MA?nga internationella specialistbolag hittar sitt nordiska hem hos Amigo, som t ex ECM, Rounder, Delmark och Nighthawk inom genrer som jazz, blues, folk och world music.

Amigo startar dotterbolag i Norge, Danmark och Finland och kan dA�rmed representera, marknadsfA�ra, sA�lja och distribuera A�ver hela Norden frA?n ett centralt lager i Stockholm – nA?got man A�r fA�rst med av alla skivbolag/distributA�rer i regionen.

Licens och distributionsverksamheten kommer efter hand att omfatta mer A�n 10.000 lagerfA�rda artiklar frA?n A�ver 400 olika skivbolag – bl a Cooking Vinyl, Ace, MA�lodie, Stern, Sonodisc, World Circuit, Fantasy, Stax, Prestige, Galaxy och Riverside.

Den oerhA�rda musikaliska bredd som en sA? pass stor repertoar innebA�r gA�r att mA?nga genuint musikintresserade personligheter sA�ker sig till Amigo fA�r att jobba dA�r.

Detta leder till en omvittnad familjekA�nsla som A�ven genomsyrar bolagets a&r-arbete och framtagning av egna produktioner. Den egna katalogen vA�xer och innehA?lleA� allt frA?n folk, jazz, visa till pop, rock och soul, men med ett par viktiga gemensamma komponenter – passion, kvalitet och lA?ngsiktighet.

Under andra halvan av 80-talet tar Per-Anders’ son Fredrik Boquist A�ver som VD och Amigo fortsA�tter under hela 90-talet att bygga vidare pA? sitt vA�lfA�rtjA�nta rykte som det mest respekterade bolaget fA�r den allra bA�sta indierepertoaren – sA?vA�l internationell som svensk.

I bA�rjan av 2000-talet kA�ps Amigo av Bonnier AB, vilka slA?r ihop det med sitt eget nystartade skivbolag Bonnier Music. Genom denna fusion skapar man Bonnier Amigo Music Group.

Ny VD A�r Jonas Siljemark. Han eftertrA�ds sedemera av Ludvig Werner.

Bonnier Amigo Music Group blir omgA?ende Nordens stA�rsta indiebolag med som mest 75 anstA�llda och nA�rmare en kvarts miljard i omsA�ttning.

Distributionen fortsA�tter att vA�xa och man representerar nu internationella bolag som Epitaph, buy thesis paper online Roadrunner, ADA, Act, Big Brother, Coop, Wichita, City Slang, Secretly Canadian, Sunday Best och SoulJazz m fl. Bonnier Amigo distribuerar/finansierar ocksA? en mA�ngd andra svenska indiebolag sA?som MNW, Razzia/Family Tree, Sonet, Konichiwa, X5 Music Group, National, Darrow, Burning Heart, Scranta och mA?nga fler. Bland de distribuerade artisterna hittar man namn som Creedence Clearwater Revival, Oasis, Fleetfoxes, Nickelback, Tom Waits, Mumford & Sons till First Aid Kit, The Hives, Robyn, Peter, BjA�rn & John, Ane Brun och JosA� GonzA?les fA�r att nA�mna nA?gra.

Under tiden fortsA�tter utgivningen av nya intressanta album pA? Amigo, som nu mer bA�rjar anta formen av inhouse-etikett under ett mycket stort indieparaply. MA?nga Grammisar och ett antal stora sA�ljframgA?ngar driver verksamheten framA?t.

I slutet av 2009 kA�per den dA?varande VD:n Fredrik Ekander och tre kollegor hela koncernen frA?n Bonnier AB.

Bonnier Amigo Music Group byter namn till Cosmos Music.

En fullstA�ndig ompositionering av hela bolaget inleds fA�r att bA�ttre kunna anpassa sig till den nya digitala marknadens fA�rutsA�ttningar, krav och mA�jligheter samt fA�r att kunna hitta nya vA�gar framA?t trots en snabbt krympande marknad fA�r fysiska skivor.

2010 – Man pA?bA�rjar en avveckling av den fysiska distributionen och det enorma maskineri som tredjeparts-representation av andra bolags repertoar innebA�r. Fokus skiftar frA?n fysisk till digital utgivning samt A&R och marknadsfA�ring av enbart egen repertoar.

I och med detta sA? A�r Amigos roll helt renodlad igen med en klart uttalad inriktning; att vara den etikett inom Cosmos Music som efter ett halvt sekel fortfarande borgar fA�r kvalitet, musikalisk trovA�rdighet och genuin bredd.

PA? detta sA�tt A�r det tA�nkt att Cosmos Music pA? allra bA�sta sA�tt kan fA�rvalta Amigo-etikettens lA?nga och anrika historia.

2011 – Jan Boquist gA?r bort, 75 A?r gammal.

2014 – Per-Anders Boquist gA?r bort, 83 A?r gammal.

2015 – Cosmos Music kA�per musikfA�rlaget Scandinavian Songs fA�r att fullfA�lja steget till att bli ett “allround” musikbolag – med en lika stor prioritet pA? att utveckla bA?de artister och lA?tskrivare i alla olika genrer. Genom Scandinavian Songs fA?r Amigo ett systerbolag som har tillgA?ng till egna studios och producenter och dA�rmed mA�jligheter till mA?nga nya spA�nnande musikaliska samarbeten.

2016 – Amigo fyller 50A?r och antalet nya utgivningar pA? etiketten A�kar A?terigen. Amigo lever vidare i Jan och Per-Anders anda…